Waardegedreven verkopen

“Die bril staat u niet goed, die zou ik niet nemen”…..aldus de verkoper.

Hoorde ik dit goed?

Ik voelde al geen klik met deze man en toen hij bril na bril afkeurde besefte ik me dat wij gewoon geen match waren. Zijn beeld van een mooie bril voor mij was niet mijn beeld…en dat is oké… of toch niet?

“Ja hij paste wel, maar….
tja het was wel een opzichtig ding en zo.
En die kleur dat past bijna nergens bij.”

Ook de andere bril die ik koos, daar had hij van alles op aan te merken. Of ik toch wel gezien had dat de hoekjes omhoog stonden.
Dat had ik zeker.
Dat vond ik er juist zo leuk aan!

And there was more….

  • Hij probeerde ook nog hele dure modellen onder mijn neus te duwen.
  • Heeft ook nog een poging gedaan mij te overtuigen dat ik 1 van de brillen als zonnebril moest gaan gebruiken.
  • En sloot af met nog 2x vragen of ik het toch echt wel zeker wist….

Wow, wat begon als een feestje voor mij (want ik vind nieuwe brillen kiezen heel leuk) werd nu een hoofdpijn dossier….

Als je verkoopt dan ben je een goede verkoper.

Tja daar kunnen we over discussiëren. Ga je voor de korte termijn of voor de lange?
Hij was wel eerlijk en gaf zijn mening en dat zijn wel zaken die ik erg waardeer.
Hij heeft wel verkocht.

Maar ik weet ook dat deze man mijn wensen niet scherp in beeld had, met als gevolg dat ik me niet gezien voelde.
En de factoren likeability en credibility kon ik niet bepaald aanvinken. Gevolg; slechte belevingswaarde en ik ben geen fan geworden van deze zaak. Kansloze klantenreis kort gezegd.

Op papier;
dus wel verkocht.

In de praktijk;
een gemiste kans.

Gelukkig heb ik gekozen wat ik mooi vond, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich op dat moment overdonderd voelen. En dan een andere keuze maken dan hetgeen ze echt willen. Of…gewoon de winkel uitlopen.

Beste verkoper….

Mijn advies aan deze man: ga waardegedreven werken, want je zult nooit een zelfstandig groeiend bedrijf krijgen als je kansen als dit laat liggen in je klantreis. Waardegedreven werken zorgt namelijk voor moeiteloos verkopen.

En hoe gaat dat dan?

  • Breng eerst de situatie goed in beeld. Neem daar de tijd voor en stel vooral heel veel vragen.
  • Wat is het probleem of de wens?
  • Wat is het gewenste resultaat?
  • Welke stappen zijn er al gezet?
  • Wat is het gevolg als het probleem niet wordt opgelost? Welk effect heeft dat?

Als je de juiste vragen stelt dan zal iemand zelf ook de oplossing aandragen. En dat is een perfecte brug naar jouw advies!

Geef een oprecht advies! Als jij niks kunt met de uitdaging van de klant of met het type klant begin er dan alsjeblieft niet aan. Onderaan de streep gaat die klant jou meer energie kosten en hoofdpijn opleveren i.p.v geld.

En daarbij zal die klant dan zeer waarschijnlijk niet heel enthousiast zijn en geen ambassadeur worden  (laat staan een fan). En als ze het wel worden….(en jij dus aan alle kanten over jouw grenzen bent gegaan om het hoe dan ook te fixen) dan gaan zij meer van dat zelfde type klant naar jou doorsturen en ik denk niet dat jij daarop zit te wachten… 😉

Want A-klanten brengen A-klanten aan maar C-klanten brengen ook C-klanten aan….

Takeaways

  • 80% luisteren 20% praten.
  • Luisteren, samenvatten, noteren, doorvragen.
  • Niet te snel door het proces gaan. Wacht met je oplossing geven.
  • Zorg dat je een leuk gesprek hebt.
  • Als je hard moet afsluiten dan heb je iets laten liggen in het gesprek.
  • Jouw contactpersoon is jouw ambassadeur.
  • Overdeliver.
  • Zie een gesprek als zaaien niet als oogsten. Voeg waarde toe!

Klantrelatie; ga voor een duurzaam fundament.

Dat is ook de reden dat ik je graag uitnodig voor een kennismakingsgesprek. Niet met het doel jou iets te verkopen. Ik wil jou en je bedrijf graag leren kennen. Gewoon een leuk gesprek, jou een oprecht advies geven. En als ik zeker weet dat ik jou verder kan helpen en jij mijn ideale klant bent, dan kunnen we samen aan de slag. Want met een excuus Truus kan ik namelijk helemaal niks…

Ben jij…

  • gemotiveerd
  • ambitieus
  • daadkrachtig

Een aanpakker die klaar is voor de volgende stap?

Realiseer jij je dat je moet durven investeren in jezelf om te kunnen groeien?

Dan doe ik je met heel veel plezier een aanbod waarmee je jouw business een onwijze boost gaat geven. Niet alleen binnen het traject, maar ook de jaren erna. Want ik ga graag voor een duurzaam fundament.

Heb je interesse? Plan dan gerust een vrijblijvend gesprek in.