Kwartaalplan het ideale actieplan

Doelen, dromen, waar wil je heen? Koers bepalen daar gaat deze blog over. Vol praktische tips zodat jij in de actiestand komt.

Let’s go

Het nieuwe kwartaal vind ik een mooi moment om scherp mijn doelen en bijbehorende actie in beeld te brengen.

Begin met jouw droom of gewenste resultaat scherp in kaart te brengen

en zet dat om in heel veel kleine actiestappen.

Dus wat kan jij vandaag al doen om een klein stapje dichterbij je doel te komen?

De winst zit in het consistent blijven zetten van kleine stappen. Tenslotte zijn veel kleine stappen samen een grote stap. 

Handvatten voor een kwartaalplan

Zelf werk ik graag met een kwartaalplan en een strategisch actieplan. En dan neem ik mijn omzetdoel als basis. 

Weet jij eigenlijk wat je moet verdienen per dag om je gewenste jaaromzet te halen? 

Op basis van je kosten en gewenste inkomen (salaris) kun je een omzetdoel opstellen. Als je jouw jaaromzet deelt door 12 dan heb je het per maand. Naja je snapt waar ik heen wil….

Grip op je cijfers geeft heel veel rust.

En dan bedoel ik niet alleen wat eruit gaat maar ook wat je per dag moet verdienen om jouw bedrijf goed draaiende te hebben en te houden.

Wat betekent dat voor jou?

Vanuit je gewenste omzet kun je berekenen hoeveel producten of diensten je moet verkopen/leveren om dit te behalen.

Als jouw conclusie is dat je er dit kwartaal 5 nieuwe klanten bij wilt hebben…dan zal je daar vanaf vandaag mee aan de slag moeten.

Zaaien,

zaaien,

zaaien.

En met dit in je achterhoofd kun je taken (acties) gaan invullen per maand, week en zelfs per dag.

Denk aan marketing, sales etc. eigenlijk alles wat er moet gebeuren om jouw doel te behalen. 

Valkuil nummer 1
Stoppen met zaaien bij drukte….gevolg niks te oogsten een paar weken later.

 

“Phoe… ik weet niet waar te beginnen”…..

Krijg je moeite met het stellen van prioriteiten gebruik dan een prioriteitenmatrix.

Mail mij gerust dan stuur ik je er 1 op.

En wees kritisch of je wel actiestappen aan het uitschrijven bent of stiekem een heel project… Een actiestap is bijvoorbeeld het plannen van brandshoot voor je nieuwe website. Het maken van een nieuwe website is een project.

Een actiestap kost je max 30 min per dag. 

Andere doelen 

Naast het maken van een omzetdoel en van daaruit werken kun je ook doelen formuleren voor andere thema’s zoals:

  •  Persoonlijke ontwikkeling
  •  Fitheid 
  •  Zichtbaarheid 
  •  Sales
  •  Marketing 

Per thema stel ik 2 doelen per kwartaal op en vanuit daar maak ik mijn strategisch actieplan met alle kleine tussenstapjes van max. 30 min.

Nog wat tips 

  • Zet voor ieder doel een bolletje dat je kunt inkleuren als je doel behaald is. Dat motiveert onwijs. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je actieplan. 
  • Hang je kwartaalplan goed zichtbaar op, zodat je elke dag focus hebt op datgene wat je te doen hebt.
  • Plan bloktijd in je agenda in om aan je bedrijf te werken i.p.v alleen maar in je bedrijf. 
  • Gebruik een actielijst of een online tool om al je actiestappen uit te schrijven. Bijvoorbeeld Trello, MS toDo, Evernote, ToDoist
  • Evalueer tussendoor, zodat je kunt bijsturen. Herhaal wat werkt en stop met wat niet werkt. Dus ga niet steeds nieuwe dingen doen, maar wees slim en herhaal wat werkt en doe dat steeds een stukje beter.

Zit je niet op schema en heb je al herhaald wat werkt? Durf dan echt even uit de box te denken.

Noodzaak maakt super creatief namelijk.

En een omzetdoel afspraak moet je echt zien als een keiharde afspraak en niet een “ach geeft niet als het niet lukt- deal”.

Als jij jezelf al laat zitten en onbetrouwbaar bent naar jezelf toe bij het willen bereiken van jouw droom….

hoe betrouwbaar ben je dan voor anderen….?

“Error, zucht…Ansjel…help”!!

Liever samen aan de slag? Dan heb ik verschillende opties voor je.

Allereerst de Strategiesessie. Daar maken we een analyse van je bedrijf en werken een strategisch actieplan uit waar je direct mee aan de slag kunt.

Wil je echt doorpakken? Kies dan voor het Koersplan of de Groeisprint.

Ik vertel je er graag meer over dus…. plan gerust een kennismaking met me in.